truckplatooningDaar zijn de zelfrijdende vrachtwagens, voorlopig nog mét chauffeur aan boord. Ook al moet die eigenlijk niets meer doen, behalve aanwezig zijn omdat de wetgever dat (voorlopig) nog zo wil. In minipeloton reden ze dinsdag over de E19 in Vilvoorde.

Truck platooning is de benaming voor semiautomatische vrachtwagens die aan colonnerijden doen. In Vilvoorde werden drie trucks draadloos met elkaar geconnecteerd. De eerste bepaalde de snelheid en de twee volgende sloten automatisch aan.

Bij platooning worden enkele vrachtwagens, die in rechte lijn achter elkaar rijden, gekoppeld door middel van connectiviteitstechnologie. Daarna kunnen de trucks op enkele meters van elkaar in colonne rijden waardoor voor de achterste vrachtwagens de luchtweerstand verkleind wordt.

Voor trucks die platooning toepassen kan dit kan jaarlijks leiden tot tien procent minder brandstofverbruik en dertig ton minder CO2-uitstoot. De vrachtwagens zijn semiautomatisch bestuurd via verschillende rijhulpsystemen, maar de chauffeurs moeten nog altijd ingrijpen bij het remmen of bochten nemen.

Zes constructeurs bieden momenteel trucks met systemen voor geautomatiseerd rijden aan. Voor de verkeersveiligheid is het een belangrijk voordeel dat de reactietijd bij remmanoeuvres naar nagenoeg nul herleid wordt. Als de eerste truck remt, dan remmen ogenblikkelijk ook de geconnecteerde vrachtwagens.

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) wil in de wegcode een uitzondering op de minimumafstand, om tests met platooning te vergemakkelijken. Een speciale toestemming voor de colonnetests zou wel nodig blijven.