Infographic_regionale luchthavens_BE_defRegionale luchthavens, ook de buitenlandse, lijken steeds vaker een overweging als vertrek,- en aankomstluchthaven voor de Belgen, ook voor zakelijke vluchten. Hoewel Charleroi qua aandeel nog steeds de grootste regionale luchthaven is, is dat aandeel met bijna dertig procent afgenomen ten gunste van de regionale luchthavens van Eindhoven en Düsseldorf. Eindhoven zag zijn marktaandeel tussen 2012 en 2014 groeien met 66 %, Düsseldorf met 38 %, Charleroi daalde met 28 %.

Volgens Annick Van Dyck, country manager bij CheapTickets.be, is reizen vanaf een regionale luchthaven voor veel mensen een oplossing: “De belangrijkste reden voor de stijging van de populariteit van regionale luchthavens is de toename van het aanbod van de low cost airlines met goedkope vliegtickets, zoals Ryanair en Easyjet. Meer bestemmingen en meer airlines maken de keuzemogelijkheden voor de reiziger groter en aantrekkelijker.”

“Regionale luchthavens bieden vaak meer gemak omdat ze bereikbaarder en rustiger zijn”, zegt Van Dyck. “Hoewel Zaventem de populairste luchthaven van Belgiëis, heeft het toch het imago van een drukke luchthaven met hoge parkeerkosten en traag inchecken.”

In Zaventem bestaat 19% van het vertrekkend verkeer uit zakenlui, in Charleroi 13%, Eindhoven klok dit jaar af op een aandeel zakenvluchten van 15%, Dusseldorf al op 28%.