Het gebruik van de auto voor woon-werkverkeer is in Vlaams-Brabant relatief laag. Het is een van de weinige provincies waar het aantal werknemers dat voor de wagen koos in 2016 lichtjes afnam. Het gebruik van de fiets zit in de lift. Met mondjesmaat, maar toch. Dat blijkt uit de tweede mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta met hoofdzetel in Leuven.

De auto blijft heersen in het Belgische woon-werkverkeer. In Vlaams-Brabant is de wagen minder sterk vertegenwoordigd dan in de meeste provincies. Dat betekent niet dat de auto niet het meest gebruikte vervoermiddel is voor het woon-werkverkeer. Liefst 68 procent van de Vlaams-Brabantse werknemers kiest voor de wagen. Dat ligt onder het Belgische gemiddelde van 71,1 procent. Vlaams-Brabant is ook een van de weinige provincies waar het aantal werknemers dat voor de wagen koos in 2016 lichtjes afnam (-1,1 procent).

Het aantal bedrijfswagens bij werknemers in Vlaams-Brabant ligt dan weer hoger dan het Belgische gemiddelde (10 procent). In Vlaams-Brabant gaat 12,4 procent met de bedrijfswagen naar het werk. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2015 (12,1 procent).

In het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer zit Vlaams-Brabant nog steeds onder het Belgische gemiddelde van 20,6 procent. Toch wint de fiets aan populariteit onder de Vlaams-Brabantse werknemers. In 2016 koos 16,9 procent van hen ervoor om de fiets te nemen om zich te verplaatsen tussen woon- en werkplaats. Dat is 4,5 procent meer dan in 2015.

De cafetariaplannen met een flexibele beloningssfeer hebben er mee toe geleid dat de bedrijfsfiets een meer belangrijke plaats inneemt. Het afgelopen jaar investeerden heel wat bedrijven in leasingmogelijkheden voor fietsen en elektrische fietsen. Die elektrische fietsen zorgen er ook voor dat afstand een minder belangrijke rol speelt als een werknemer de keuze moet maken tussen de fiets en een ander vervoermiddel.

“Ook de stijgende verkeerscongestie door structurele files stimuleert werknemers om andere oplossingen te zoeken dan de wagen”, zegt Dirk Vanderhoydonck, directeur bij Acerta Consult. “De fiets is vaak extra voordelig omdat de werknemer een fietsvergoeding krijgt en minder stress heeft doordat hij het drukke verkeer kan vermijden. Daarnaast zorgt de intrede van de elektrische fiets ervoor dat langere afstanden afgelegd kunnen worden zonder al te veel inspanningen te moeten leveren.”

De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op loongegevens van werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren. De data werden verzameld via de mobiliteitsbarometer van Acerta.