Ter voorbereiding van wegenwerken op de Brusselse Ring wordt het sluipverkeer in de Vlaamse Rand gedurende een jaar geanalyseerd. Dat gebeurt met een webtool van verkeersanalysator Be-Mobile.

De Vlaamse overheid plant een heraanleg van de Ring tussen Zaventem en Groot-Bijgaarden (Dilbeek) over twnitig kilometer. Voorts wordt geld gepompt in nieuwe fietsinfrastructuur (veertig kilometer) en tramsporen (zestig kilometer). Dat is een totale investering van 2 miljard euro.

Het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid en de gemeenten in de Vlaamse Rand analyseren sinds begin september de verkeerssituatie op de Vlaams-Brabantse wegen. Bedoeling is om verkeersstromen en sluipverkeer op het hele verkeersnet in kaart te brengen. Daarmee wil men zo goed mogelijk voorbereid zijn op de heraanleg van de Ring rond Brussel en de verkeershinder zoveel mogelijk beperken.

Knelpunten

De gemeentebesturen in de Rand werken samen met het Vlaamse bedrijf Be-Mobile dat een webtool heeft ontwikkeld. Ze kunnen sinds begin september een jaar lang de verkeersdata op hoofdwegen en het onderliggend wegennet opvragen.

De technologie is gebaseerd op gegevens uit gps-toestellen en smartphones. Het systeem kan daardoor nagaan wat de bezettingsgraad is van bepaalde routes, wat de reistijden en de knelpunten zijn en of en hoeveel sluipverkeer er is.

“We kijken naar het geheel van het verkeer. En dus ook naar het sluipverkeer. We zetten slimme snufjes en moderne technologie in om vat te krijgen op dat verkeer en onze mobiliteit beter te sturen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.