camionsVoor 15% van de Vlaamse transportbedrijven wenkt na de invoering van de kilometerheffing op 1 april het faillissement. Tot die conclusie komen beroepsorganisatie Transport & Logistiek Vlaanderen en het bedrijfsinformatiekantoor Graydon in een gemeenschappelijke studie.

Uit het onderzoek blijkt dat wegvervoerders hun leveranciers binnen een aanvaardbare termijn betalen. 65% van de transporteurs betalen hun facturen binnen de 30 dagen. Dit percentage staat in schril contrast met de termijnen waarbinnen ze zelf betaald worden door hun klanten. Uit de rondvraag bij 225 Vlaamse transporteurs blijkt immers dat een schamele 10% van deze klanten op 30 dagen of minder betaalt. Dit is een onhoudbare situatie, die verder zal versterkt worden door de kosten van de kilometerheffing vanaf 1 april voor voertuigen van meer dan 3,5 ton. De tol zal namelijk binnen de 14 dagen moeten betaald worden. De Vlaamse transporteurs zullen dus nog meer moeten prefinancieren en voor sommige ondernemingen kan dit nefast zijn.

Gelet op de traditioneel lage marges in de transportsector roept TLV de transportbedrijven al verschillende maanden op om alle kosten die verband houden met de invoering van de kilometerheffing, integraal door te rekenen. Het onderzoek van Graydon en TLV brengt in dit verband weinig bemoedigende cijfers aan het licht. Lode Verkinderen, secretaris-generaal van TLV: “Amper 55% van de vervoerders verwacht dat het overgrote deel van de trajecten met lading zal kunnen doorgerekend worden aan de klant. Deze totaal onaanvaardbare houding van de opdrachtgevers kan niet anders dan tot een toevloed van faillissementen leiden.”

Uit de doorlichting van Graydon blijkt dat 15% van de transportbedrijven in België heeft af te rekenen met een zeer hoog of verhoogd risico op faillissement. Voor die bedrijven dreigt onmiddellijk gevaar. (Paul Huysmans)