Voka veegt vierde landingsbaan tussen Kortenberg en Herent van tafel

brussels-airport-300x120-2Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant is niet te spreken over de uitlatingen van Philippe Touwaide. De directeur van de ombudsdienst voor de luchthaven in Zaventem verklaarde dat de enige oplossing voor de luchthaven een vierde landingsbaan is, midden in Vlaams-Brabant. “Totaal absurd dat een bemiddelaar olie op het vuur gooit met opties die niet alleen voor ons maar ook door Brussels Airport niet gewenst zijn”, zegt Peter Van Biesbroeck, directeur van Voka Vlaams-Brabant.

In 2001 werd door toenmalig minister van Mobiliteit Isabelle Durant een onafhankelijk ombudsorgaan opgericht voor de nationale luchthaven. Touwaide, voormalig voorzitter van actiecomité UBCNA (Union Belge Contre les Nuisances des Avions) en medeauteur van het plan-Wathelet, werd directeur. Door nu een vierde landingsbaan midden in Vlaams-Brabant naar voor te schuiven als oplossing voor allerlei problemen is er volgens Voka Vlaams-Brabant geen sprake meer van neutraliteit.

“Het kan niet dat een ombudsman ongerustheid zaait met dergelijke voorstellen en zo het overleg tussen de verschillende belanghebbenden bemoeilijkt. Nota bene enkele weken voor het Forum 2040 van start gaat, een overlegorgaan waar net consensus gezocht en gevormd moet worden over de toekomst van Brussels Airport, gebaseerd op de Strategische Visie 2040”, zegt Van Biesbroeck.

Dat Touwaide proclameert dat er, naast een verlenging met 1.800 meter van een bestaande, ook nog een vierde landingsbaan moet komen tussen Erps-Kwerps (Kortenberg) en Herent noemt Voka ongehoord. In de Strategische Visie 2040 van Brussels Airport wordt vermeld dat een vierde landingsbaan bestudeerd werd, maar al na een eerste analyse niet weerhouden werd wegens “een te grote ruimtelijke en sociale impact”.