Na een brandje maandagochtend in een technische ruimte van de Rogiertunnel in Brussel werd deze belangrijke verkeersader door de hoofdstad afgesloten. Het verkeer vanuit Vlaams-Brabant kon tot de vooravond de stad niet in via de tunnels, nadat ook de Leopold II-tunnel was dichtgegaan. Werkgeversorganisatie Voka vindt dat na het zoveelste incident op de kleine ring van Brussel de maat vol is.

De Rogiertunnel werd om 5 uur afgesloten voor het verkeer in beide richtingen door een incident. Er was een brandje in een technisch lokaal van de tunnel, waar servers en apparatuur staan die de veiligheid garanderen. De Leopold II-tunnel in zuidelijke richting werd afgesloten van 10.50 uur tot even na 13 uur. Om 17.30 uur ging de Rogiertunnel weer open.

“Het wordt tijd dat de Brusselse regering ingrijpt. Het volstaat niet een plan voor de renovatie te hebben. Plannen snel en efficiënt uitvoeren is nog belangrijker”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

“We roepen de Brusselse regering op om versneld werk te maken van een volledige renovatie van de tunnels, want dergelijke incidenten brengen onze economie ernstige schade toe. Oplapwerk is niet genoeg. De staat van onze Brusselse tunnels is middeleeuws. Dergelijke incidenten zullen blijven voorvallen.”

Voka is ook niet te spreken over “een totaal gebrek aan communicatie” bij de problemen van maandagochtend. “Het kan toch niet dat in deze digitale tijd mensen ongeïnformeerd de tunnels inrijden die volledig geblokkeerd staan. Wij vragen dat het Brusselse Gewest eindelijk een hedendaags communicatiebeleid uittekent en implementeert.”

Erger dan de vermeende laksheid van de Brusselse overheid is het laakbare gedrag van de automobilisten. Bestuurders die zich vastreden in de Leopold II-tunnel maakten daar gewoon rechtsomkeer. Dat leidde tot hallucinante en uiterst gevaarlijke toestanden.