zaventemwegVoka Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde grijpt het gaslek in de buurt van Brussels Airport aan om het pleidooi voor een alternatieve toegangsweg tot de luchthaven in Zaventem te hernieuwen. Eén traject is duidelijk te weinig. De zogenaamde zuidelijke ontsluiting moet zorgen voor een rechtstreekse verbinding van de luchthaven met de E40 vanuit Leuven.

Door een gaslek aan de toegangsweg A201 was de luchthaven van Zaventem een tijdlang onbereikbaar voor het wegverkeer. “De nationale luchthaven, de tweede grootste economische pool van ons land, is maar via één weg te bereiken. We hebben nu met z’n allen kunnen zien hoe een incident op de enige toegangsweg meteen voor problemen zorgt”, zegt Paul Hegge, algemeen directeur van Voka Halle-Vilvoorde. “Gelukkig werd het probleem redelijk snel opgelost. Bij een ernstiger incident zijn de gevolgen niet te overzien.”

Voka Halle-Vilvoorde is al jaren vragende partij voor een tweede toegangsweg. De zuidelijke ontsluiting zorgt voor een rechtstreekse verbinding van de luchthaven met de E40 vanuit Leuven. Die kan dienen als alternatieve toegangsweg bij incidenten en haalt ook een deel van het verkeer weg van de Brusselse ring, die nu al oververzadigd is.

In Vlaams-Brabant wordt al langer aangedrongen op de zuidelijke ontsluiting van de luchthaven. Het concept was een van de aanbevelingen voor het nieuwe beleidsplan Ruimte Vlaanderen. Dat werd in juni door twintig middenveldorganisaties, administraties en gemeentebesturen overgemaakt werd aan Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V).

“Hopelijk wordt er nu snel werk van gemaakt. De economische belangen van de luchthaven zijn te groot om ze te laten afhangen van één toegangsweg”, stelt Hegge.