Voka in de file om onderinvestering in vervoersinfrastructuur aan te klagen

FILEE40LEUVENVoka klaagt de onderinvestering in de vervoersinfrastructuur door de overheid aan. Die veroorzaakt files en economische schade in de hand. De organisatie ging dat donderdag aanklagen bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). En jawel, de Voka-trein kwam op weg van Vlaams-Brabant naar Brussel in de file terecht.

Uit een onderzoek van de ondernemersorganisatie blijkt dat vorig jaar slechts een vijfde van de overheidsinvesteringen naar vervoersinfrastructuur ging. “Onze buurlanden investeren de helft tot dubbel zoveel meer”, zegt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens.

“De economische schade van files valt niet te onderschatten. De structurele files in Vlaanderen kosten ons meer dan 400 miljoen euro per jaar. Om Vlaanderen opnieuw mobiel te maken moet geïnvesteerd worden in infrastructuur zodat missing links weggewerkt worden en we onze bestaande infrastructuur slimmer en beter kunnen gebruiken.”

Volgens de organisatie moet er minstens 10,5 miljard euro worden geïnvesteerd in wegen, waterwegen en het spoor om de economische activiteit veilig te stellen. De ondernemersorganisatie somt ook enkele concrete maatregelen op die de Vlaamse regering kan nemen.

Zo moeten de opbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtwagens integraal terugvloeien naar infrastructuur. “Vandaag is dat slechts voor een derde het geval. Nochtans kan de maatregel jaarlijks 200 miljoen aan extra investeringsmarge opleveren.” Voka wijst er op dat ook de invoering van een mobiliteitsbudget en van een slimme kilometerheffing kan bijdragen tot een betere mobiliteit.

Om de studie te overhandigen reden Maertens en zijn collega’s donderdag met vrachtwagens vanuit Limburg naar het kabinet van minister Weyts. Recht de file in.