Bedrijfsleiders in Vlaams-Brabant beraden zich over de grootschalige werken op de Brusselse Ring die in principe starten in 2019. Van De Werkvennootschap kregen ze alvast nu al de raad mee om hun werknemers aan te sporen om de auto te vervangen door alternatieve vervoersmiddelen.

Met de herinrichting van de Ring rond Brussel wordt het wegdek volledig vernieuwd en moet de afwikkeling van het verkeer verbeteren tussen de knooppunten in Groot-Bijgaarden (Dilbeek) en Sint-Stevens-Woluwe (Zaventem). Er komt een scheiding van het doorgaande en lokale verkeer in hoofd- en parallelrijbanen. Het gaat om twee aparte wegen, zoals de Randweg in Eindhoven. Alleen in wisselzones zoals het viaduct in Vilvoorde wordt gewisseld tussen de hoofd- en parallelring.

Alternatieven

Vanaf 2019 zal er geen plaats meer zijn voor het massale autoverkeer zoals we dat vandaag kennen. Alternatieven voor de wagen zijn dringend nodig. Dat was de boodschap van mobiliteitsexperten tijdens een infosessie voor bedrijfsleiders over de werken. Het initiatief ging uit van Voka en De Werkvennootschap. Die projectvennootschap coördineert de werken en voert flankerende maatregelen uit.

De bedrijfsleiders in Vlaams-Brabant zitten met heel wat vragen. De Werkvennootschap roept hen op hun personeel aan te zetten om de auto thuis te laten. De werknemers zouden moeten kiezen voor de fiets en/of het openbaar vervoer. Daarom worden alternatieve fietssnelwegen en extra lijnen voor tram en straks ook trambus aangelegd.