affligembierDe Vlaams-Brabantse abdijbieren Affligem en Grimbergen zetten hun opmars voort. Hun snelle groei blijkt uit de jaarcijfers die de eigenaars bekendmaakten. Beide bieren doen het uitstekend in de export. Met Frankrijk als grootste afnemer.

Affligem is in handen van de Nederlandse brouwer Heineken. Het bier naar de gelijknamige abdij in het Pajottenland groeide in 2015 alweer “met dubbele procentcijfers”. Hoeveel precies werd er niet bij gezegd. In 2014 was er al een stijging met zestien procent. Affligem wordt inmiddels uitgevoerd naar dertig landen. Het is vooral populair in Frankrijk en ook wel in Nederland.

Grimbergen is een van de weinige telgen die geen zorgenkind zijn van eigenaar Carlsberg. Vorig jaar groeide het abdijbier alweer met vijftien procent in volume. Dat is minder dan de 27 procent in 2014. Maar Carlsberg noemt het merk dat het in 2008 kocht in volume het snelst groeiende abdijbier sinds 2011. Grimbergen wordt in 38 landen verkocht.

De grootste markt is ook hier Frankrijk. Het exportbier wordt gebrouwen in Obernai, toegangspoort tot de Vogezen. Voor Carlsberg is het succes van Grimbergen mooi meegenomen. De Deense groep heeft het al enkele jaren moeilijk en  boekte in 2015 zelfs een verlies van 350 miljoen euro.

Ook voor Leffe, het abdijbier van AB InBev dat tegenwoordig in Leuven wordt gebrouwen, is Frankrijk het belangrijkste land. In 2014 werd bij onze zuiderburen 1,2 miljoen hectoliter Leffe verkocht. Een stijging in volume met dubbele cijfers.

Zowel AB InBev, Carlsberg als Heineken positioneren hun Belgische abdijbieren als een internationaal premiummerk. De consument over de landsgrens ervaart hen als exclusieve en betere merken en wil er graag iets meer voor betalen. De volumegroei leidt tot extra investeringen. AB InBev verhoogt de productiecapaciteit in Leuven.

De brouwerij van Opwijk is te klein om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag naar Affligem. Heineken laat het nu ook brouwen in Alken. Het volume van Affligem schommelt tussen 250.000 en 300.000 hectoliter. De Nederlandse brouwer pompte eerder 7,6 miljoen euro in Affligem.