Unizo Vlaams-Brabant & Brussel en Beweging.net Brussel-Halle-Vilvoorde klagen de vergunningscarrousel van de Brusselse regering aan in het dossier van Docks Bruxsel. Op 20 februari werd de milieuvergunning van het shoppingcentrum andermaal ingetrokken. Maar nog diezelfde dag werd een nieuwe vergunning ingediend met enkele bijkomende voorwaarden.

Unizo Vlaams-Brabant & Brussel en Beweging.net Brussel-Halle-Vilvoorde behoren tot het interregionaal platform voor duurzame economie, samen met onder meer BBL, BRAL en ACV-Brussel. Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA) klaagde eerder al de werkwijze van de Brusselse regering aan. Volgens haar werd Docks Bruxsel illegaal gebouwd en zette de Brusselse regering een vergunningscarrousel op om die illegaliteit te omzeilen.

Docks Bruxsel opende in oktober vorig jaar de deuren en ontving sindsdien al meer dan drie miljoen bezoekers. Volgens het platform verkreeg bouwpromotor Equilis de verschillende vergunningen met veel moeite. De ene vernietiging volgde op de andere intrekking.

Het project ligt in een zone van stedelijk industriegebied waar volgens de stedenbouwkundige voorschriften geen shoppingcenter toegelaten is. Voorts zijn er problemen met de mobiliteit en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Zowel tegen de stedenbouwkundige, de socio-economische als de milieuvergunning werd beroep aangetekend bij de Raad van State.

“De Brusselse regering heeft op 20 april voor de tweede keer de milieuvergunning ingetrokken om met een betere motivering de vernietiging van de vergunning te vermijden. De site is van de illegaliteit gered door een juridische pirouette”, stelt het platform.

In de nieuwe vergunning staat dat er jaarlijks een mobiliteitsverslag dient te worden opgesteld, met inbegrip van de parkeerproblematiek. Het platform stelt dat er beter maatregelen voor duurzame mobiliteit in de uitbatingsvergunning zouden worden ingeschreven. Zoals een verhoging van de parkeertarieven, bijkomende investeringen in het openbaar vervoer en fietsinfrastructuur.