Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil de volgende drie jaar 300 miljoen euro investeren in fietsinfrastructuur in Vlaanderen. Van dat recordbedrag gaat 74 miljoen naar Vlaams-Brabant. “Als we mensen ertoe willen aanzetten om met de fiets te gaan werken, moet dat ook veilig en comfortabel zijn”, zegt Weyts.

“De files zijn nu al vaak gigantisch en het Planbureau heeft berekend dat er tegen 2030 nog eens 44 procent meer vrachtwagens zullen rondrijden en 11 procent meer personenwagens. De snelheid in de spits zal verder moeten afnemen, met 24 procent. De fiets nemen naar het werk kan een waardig alternatief zijn. Maar dan moet de infrastructuur voor fietsers wel veilig en comfortabel zijn.”

Dat blijkt helaas nu niet altijd het geval. In 2015 scoorde 63,5 procent van de opgemeten fietspaden uitstekend of behoorlijk. Dat betekent dat toch nog 36,5 procent van de fietspaden er niet goed bij ligt. “Daar moet iets aan gebeuren. Daarom trekken we het investeringsbudget voor fietspaden op tot de historische hoogte van 300 miljoen euro, gespreid over drie jaar tot 2019. Dat is 25 procent meer dan het huidige budget.”

“We gaan langs Vlaamse gewestwegen investeren in meer dan 200 tracés, samen goed voor 830 kilometer nieuw of vernieuwd fietspad. We gaan vooral voor de kwantiteit en kiezen bewust niet voor enkele beperkte luxe-investeringen.”

Het is de eerste keer dat een uitgebreid fietsinvesteringsplan wordt opgemaakt. “De focus ligt op vlotte en volledige verbindingen voor woon-werkverkeer. In het weekeinde wordt er in Vlaanderen al veel gefietst, maar we willen ook in de week mensen naar hun werk zien fietsen. We investeren in het hele land, maar het accent ligt onmiskenbaar op de Vlaamse Ruit in de provincies Vlaams-Brabant en Antwerpen omdat daar de meeste bedrijvenzones liggen.”