Vier op vijf Belgen hebben vertrouwen in Belgische landbouwproducten. Dat blijkt uit een studie die het Leuvense marketingbureau iVox uitvoerde bij 1.000 Belgen in opdracht van het landbouwsalon Agribex. Voor de fipronilcrisis was het vertrouwen 84 procent. Agribex concludeert daaruit dat de eierencrisis weinig invloed heeft gehad op het vertrouwen van de Belgische consument.

Belgen denken dat ze vrij goed op de hoogte zijn over hoe een Belgische boer zijn professioneel leven invult. Maar uit het Leuvense onderzoek blijkt dat hun kennis over de landbouwsector toch eerder beperkt is.

Slechts zes procent van de ondervraagden kon uit een reeks appels de Belgische soorten aanduiden. Een derde van de respondenten heeft geen flauw idee hoeveel landbouwbedrijven België telt. Het gemiddeld aantal koeien dat een melkveebedrijf heeft, is een groot raadsel voor heel wat Belgen.

Het gebrek aan kennis is geen belemmering voor het geloof in de sector. Tachtig procent van de Belgen geeft aan vertrouwen te hebben in Belgische landbouwproducten. Dat is een daling met vier procent in vergelijking met het onderzoek dat voor de fipronilcrisis werd gevoerd.

Voor een op vijf Belgen is herkomst een belangrijke factor bij aankoop. Twee derde verkiest seizoensgebonden producten. Van de respondenten koopt 62 procent voeding van bij ons, met het specifieke doel om lokale boeren te steunen.

Het salon Agribex vindt van 5 tot 10 december plaats in Brussels Expo.