lidlDe Duitse retailer Lidl heeft een nieuw winkelconcept ontwikkeld. Lidl of the Future moet efficiënter en meer ergonomisch zijn en voor een meer aangename werk- en winkelomgeving zorgen. Volgend jaar strijkt het concept met een groot aanbod van lokale producten neer in het filiaal van Machelen.

Met duurzaamheid en efficiëntie wil Lidl de eigen werknemer en de consument charmeren. “Op termijn zullen ook bestaande filialen omgebouwd worden naar het nieuwe concept. Lidl wil tegen 2020 tweeduizend personeelsleden aanwerven”, zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl Belgium.

Duurzaamheid staat centraal in het nieuwe concept. Door het gebruik van duurzame bouwtechnieken wordt het energieverbruik tot een minimum beperkt. De warmte, ook die van de koelinstallaties, wordt gerecupereerd. Hetzelfde gebeurt met water. Het energiegebruik wordt permanent gemonitord. Zowel elektrische fietsen als wagens kunnen gratis aan de laadpaal. De retailer spreekt van “een nieuwe generatie van winkels”.

De oppervlakte van het filiaal wordt groter, om meer plaats te bieden aan de bakkerij en de versafdelingen voor vis, groenten en fruit. De winkelinrichting in combinatie met de grotere oppervlakte zorgen voor goede werkomstandigheden voor de medewerkers. Kortere looplijnen door het doordacht positioneren van de koel-, laad- en loszone en de bakkerij zorgen ervoor dat het winkelpersoneel efficiënter aan de slag kan.

“Wij besteden uitzonderlijk veel aandacht aan lokale producten, wat steeds meer gewaardeerd wordt door onze klanten. Zo kopen we onze groenten en fruit veelal rechtstreeks bij de telers. Zo is vijftig procent van onze groenten en fruit van Belgische makelij. Bij melk en vlees is dat aandeel nog groter. Ook bij onze kazen en zuivelproducten is het merendeel Belgisch en dat aandeel blijft groeien.”