Vilvoorde staat vier dagen lang in het teken van de herdenking van de twintigste verjaardag van de sluiting van de fabriek van Renault. In de oude fabrieksgebouwen van de autobouwer onder het viaduct werd vrijdagavond een tentoonstelling over de geschiedenis van Renault Vilvoorde geopend.

Het waren vicepremier en minister van Werk Kris Peeters (CD&V) en de burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte (SP.A) die de expo Sluiting Renault Vilvoorde 1997-2017 openden. De stad Vilvoorde organiseert het herdenkingsweekend van vrijdag 24 tot en met maandag 27 februari, in samenwerking met ABVV Metaal Vlaams-Brabant, LINX+ en Curieus Vilvoorde.

Op 27 februari 1997 werd onverwacht de sluiting aangekondigd van Renault in Vilvoorde. Daarbij verloren meer dan 3.000 mensen hun baan. De fabriek werd bezet door boze werknemers. Eerst na vijf maanden werd een sociaal akkoord bereikt. De tentoonstelling in de oude fabrieksgebouwen op de Schaarbeeklei toont aan de hand van foto’s en videofragmenten de geschiedenis van de fabriek, het leven in de omgeving, de onverwachte sluiting, het sociaal conflict en de gevolgen.

Naar aanleiding van dit conflict werd in 1998 de wet-Renault gestemd. Die verplicht werkgevers om bij een collectief ontslag een informatie- en consultatiefase te organiseren met de vakbonden. Minister Peeters zei dat hij de wet-Renault wil verstrengen.

Burgemeester Bonte stelde dat de sluiting van de fabriek tot vandaag heftige emoties oproept bij veel mensen. “De sociale strijd in Vilvoorde heeft geschiedenis geschreven. We moeten dit blijvend herdenken.” Ook Bonte dringt aan op een herziening van de wet-Renault.

De burgemeester maakte van de gelegenheid gebruik om het stadsvernieuwingsbeleid van Vilvoorde te verdedigen. Aan de Vlaamse regering vraagt hij om het verzet te laten varen tegen de realisatie van het project voor de oude Renault-fabriek, waarvan een derde al twintig jaar leegstaat. Door een grondige recyclage van het industriële pand tot een gebundelde groothandelszaak en sport- en recreatieruimte kan de oude fabriek een hefboom worden voor Watersite, waarmee Vilvoorde werkt aan een nieuw stadsdeel aan het water. Het nieuwe stadsdeel moet de vervuilde en verloederde kanaalzone ombouwen tot een hippe plaats.