De luchtvaartmaatschappijen Thomas Cook Airlines en TUIfly zijn beide de impact van de strengere geluidsnormen op Brussels Airport aan het bestuderen. Geen van beide touroperators heeft al knopen doorgehakt over een mogelijk vertrek uit Zaventem.

De verstrengde normen in het Brusselse Gewest komen neer op een nultolerantie bij overschrijdingen. De boetes bij inbreuken lopen hoog op. De normen gingen normaal in op 1 januari 2017. Maar de Vlaamse regering riep een belangenconflict in, waardoor de invoering al zeker tot 22 februari opgeschort is. Een vergelijk zit er nog niet meteen in, bleek maandag uit nieuwe bijeenkomsten en diverse uitlatingen en oproepen.

Vooral voor vluchten tussen 6 en 7 uur in de ochtend dreigen problemen. “Wij vliegen met de meest moderne toestellen, wat de geluidsoverlast sterk beperkt. Maar toch zijn jaarlijks zo’n 150 van onze vluchten getroffen”, zegt Koen van den Bosch, woordvoerder van Thomas Cook Airlines. De luchtvaartmaatschappij zoekt uit hoe het nu verder moet op Brussels Airport. Een beslissing is nog niet genomen.

TUIfly stelt dat er geen plan-B op tafel ligt. De luchtvaartmaatschappij zou liever niet vertrekken in Zaventem, waar de meeste van haar vluchten plaatsvinden. TUIfly investeerde de voorbije jaren 30 miljoen euro in een onderhoudscentrum voor vliegtuigen op Brussels Airport.

De strengere geluidsnormen dreigen de luchtvaartmaatschappijen serieus pijn te gaan doen. “Vluchten naar een later tijdstip opschuiven kan niet. De maatschappijen moeten hun landingsrechten op andere luchthavens respecteren”, zegt Florence Bruyère, woordvoerster van TUIfly.

Beide luchtvaartmaatschappijen willen snel duidelijkheid. Ze hopen op een structurele oplossing met alle betrokken actoren in het dossier. Net als de sociale partners, vertegenwoordigd door de Groep van Tien. Die lanceerde maandag een gelijkaardige oproep aan de regeringen.