Vlaanderen investeert tot het einde van de legislatuur 5,8 miljard euro in wegen en waterwegen. In Vlaams-Brabant zijn drie grote wegenwerken gepland die de mobiliteit moeten verbeteren. Investeringen in het kanaal Brussel-Charleroi moeten het transport over het water vooral voor bedrijven aantrekkelijker maken.

De volgende jaren investeert Vlaanderen in werken aan de weg (2,7 miljard euro), aan waterwegen (2,25 miljard), openbaar vervoer (816 miljoen) en fietsinfrastructuur (300 miljoen). “De budgetten voor alle vormen van vervoer stijgen naar een historische hoogte”, zei Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bij de voorstelling van een werkplan in Liedekerke.

De zwaarte van de files verdubbelde sinds 2011 en vorig jaar steeg de autoverkoop met 7,7 procent. Er zijn dus steeds meer wagens op steeds minder ruimte. De vooruitzichten van het Planbureau zijn niet rooskleurig. Tegen 2030 wordt een toename van het vrachtverkeer verwacht met zomaar eventjes 44 procent en van het personenverkeer met 11 procent. De snelheid in de spits zou met bijna een kwart dalen.

In Vlaams-Brabant zijn drie grote werven aan autowegen gepland. Deze zomer start het onderhoud aan de Brusselse Ring tussen de Vierarmentunnel en Sint-Stevens-Woluwe. De grootste werf wordt het knooppunt van de E19 en de Brusselse Ring in Machelen. Voorts staan de herinrichting van de Woluwelaan en de aanleg van het ecoduct in Hoeilaart op de planning.

Meer dan 200 miljoen euro wordt geïnvesteerd in het kanaal Brussel-Charleroi, dat verbreed wordt en nieuwe sluizen krijgt. Weyts is zoals bekend een uitgesproken lover van de waterwegen. Tachtig procent van de Vlaamse ondernemingen bevindt zich op minder dan tien kilometer van een waterweg.