De topbieren van AB InBev kelderen op de Amerikaanse markt. De verkoop van Budweiser en Bud Light is in de eerste zes maanden van het jaar met maar liefst acht procent gedaald. Dat is de grootste daling sinds 2009 op het hoogtepunt van de financiële crisis. De Leuvense brouwer wekt in de Verenigde Staten ook frustratie op van de kleinere brouwerijen.

Budweiser en Bud Light zijn twee lagerbieren die in de Verenigde Staten op de markt worden gebracht door Anheuser-Busch, de Amerikaanse divisie van AB InBev. Beide bieren zijn enorm populair bij de doorsnee Amerikaan, ondanks de naar Belgische normen bleke kwaliteit.

In de Verenigde Staten zijn vandaag 5.000 brouwerijen actief. Ter vergelijking: 35 jaar geleden waren er dat amper honderd. Voor de consument bleef de keuze alsmaar stijgen. Toch wordt er niet méér bier gedronken. Brouwers krijgen het daardoor steeds moeilijker. En er is nog meer slecht nieuws: volgens het marktonderzoeksbureau Nielsen loopt de consumptie van bier dit jaar voor het eerst terug.

Het zal AB InBev een zorg zijn. Het Leuvense bedrijf heeft ongeveer de helft van de Amerikaanse biermarkt in handen. De voorbije drie jaar slokte het negen producenten van speciaalbieren op. Die overmacht frustreert de kleinere, onafhankelijke brouwerijen. Zij vrezen dat AB InBev hun speciaalbieren uit de markt gaat duwen. Die krijgen het steeds moeilijker om door bars en supermarkten in het biergamma te worden opgenomen.

Volgens Joao Castro Neves, die de Amerikaanse tak van AB InBev leidt, is dat een fabel. “Niemand kan de consument een merk opdringen.”