Toeristisch Vlaanderen heeft zich maandag gepresenteerd in Leuven. Vlaams minister voor Toerisme Ben Weyts (N-VA) had goede cijfers meegebracht waaruit moet blijken dat Vlaanderen steeds beter bekend raakt bij buitenlandse toeristen.

Uit een bevraging van Toerisme Vlaanderen bij 13.000 volwassenen uit dertien landen die recentelijk een buitenlandse reis boekten, blijkt dat 72 procent Vlaanderen kent. Dat is een gevoelige verbetering in vergelijking met een gelijkaardig onderzoek uit 2013. Toen kende 68 procent Vlaanderen.

Het zijn vooral de Belgische kunststeden Brussel, Brugge, Antwerpen en Gent die bij de buitenlandse toeristen bekend in de oren klinken. De buurlanden zijn erg vertrouwd met Vlaanderen, maar van de bevraagde Japanners (33 procent) en Amerikanen (40) kent slechts een minderheid onze regio.

Vlaanderen wordt vooral geassocieerd met erfgoed, natuur en mooie landschappen, chocolade en pralines, goed eten, bier en architectuur. Meer dan 95 procent van wie de voorbije drie jaar Vlaanderen bezocht als toerist of zakenman is tevreden tot zeer tevreden. Een op drie wil Vlaanderen de volgende drie jaar bezoeken.

Campagne

Uit het onderzoek blijkt volgens Weyts dat Vlaanderen op toeristisch vlak nog veel potentieel heeft dat nog niet verzilverd is. Van de ondervraagden die de komende drie jaar geen plannen hebben om onze regio te bezoeken, wijst vijftig procent op het feit dat andere bestemmingen hen meer aanspreken en stelt dertig procent Vlaanderen onvoldoende te kennen.

“Tegelijk blijkt dat diezelfde toeristen vooral hun bestemming bepalen op basis van erfgoed en lekker eten en drinken”, zei Weyts. Uit de tevredenheidsenquête blijkt dat Vlaanderen precies het aanbod heeft wat de toeristen zoeken. Het komt er volgens de minister dan ook op aan de troeven beter uit te spelen.

De gastronomische krachten worden gebundeld in Flanders Food Faculty. Die campagne moet de wereld duidelijk maken dat de bezoeker in Vlaanderen kan genieten aan elke toog. Er wordt 1 miljoen euro in geïnvesteerd.