Gedupeerden van de grootschalige oplichting met luierboxen via de sites luierbox.be en pamperbox.be. kunnen voor een vergoeding niet terecht bij de frauduleuze onderneming uit Herent. Test-Aankoop springt voor hen in de bres door de groepskortingwebsite Groupon, die als tussenpersoon optrad, in gebreke te stellen. De consumentenorganisatie vordert voor elke gedupeerde de terugbetaling van de som van 300 tot 350 euro die werd betaald voor een jaarabonnement voor maandelijkse leveringen van luiers. Als Groupon niet over de brug komt, stapt Test-Aankoop naar de rechter.

Op de website pamperbox.be, waarvan de naam na een klacht van Proctor & Gamble werd veranderd in luierbox.be, konden consumenten een goedkoop abonnement nemen. De maandelijkse leveringen van pampers zouden via Groupon gebeuren. Maar de luiers kwamen niet bij de klanten terecht.

Bij de Economische Inspectie regende het klachten van gedupeerden. De FOD Economie stapte op 23 januari van dit jaar naar het parket van Leuven. Het onderzoek leidde naar een spookfirma in Herent. De 30-jarige malafide zaakvoerder werd op 30 januari opgepakt en verdween achter de tralies.

“Consumenten die via Groupon luiers aankochten bij luierbox.be kunnen zich nu burgerlijke partij stellen bij de lopende strafzaak tegen de firma. Het is weinig waarschijnlijk dat bij de frauduleuze onderneming en haar zaakvoerder afdoende middelen worden gevonden om de gedupeerden te vergoeden”, stelt Test-Aankoop.

Daarom stapte de consumentenorganisatie voor een compensatieregeling naar Groupon. De gesprekken draaiden echter op niets uit. Het bedrijf was alleen bereid om waardebonnen te verstrekken. Daarom stelt Test-Aankoop de groepskortingwebsite nu formeel in gebreke. “Wij geven Groupon vijftien dagen. Zonder reactie wordt de zaak voor de rechter gebracht.” De organisatie raadt consumenten aan om niet in te gaan op een aanbod van Groupon.