De terugkeer van enkele vrachtmaatschappijen naar de luchthaven in Zaventem betekent niet dat de Brusselse geluidsboetes geen probleem meer vormen. Dat zegt Air Cargo Belgium, de koepelorganisatie van de luchtvrachtsector op Brussels Airport. Voor werkgeversorganisatie Voka Vlaams-Brabant moet de terugkeer gezien worden als een stimulans om te zorgen voor een stabiel kader, zodat de economische impuls en werkgelegenheid in ons land kunnen blijven.

Recentelijk raakte bekend dat Air Cargo Global terugkeert naar Zaventem, met minstens twee vluchten per week. De Slovaakse vrachtluchtvaartmaatschappij was in mei weggetrokken wegens de aanhoudende onzekerheid over de Brusselse geluidsnormen en de mogelijke boetes.

Slotproblemen op Schiphol nopen de maatschappij tot een terugkeer. Eerder versterkten Singapore Airlines en Emirates SkyCargo hun activiteiten in Zaventem door de problemen op de Nederlandse luchthaven.

Bedreiging

“De noodgedwongen terugkeer van vliegtuigmaatschappijen betekent niet dat de geluidsboetes van Brussel plots geen probleem meer zijn”, zegt Geert Keirens, directeur van Air Cargo Belgium. “Het is beter om te vliegen met boetes dan helemaal niet te vliegen.”

De maatschappijen kozen volgens Keirens voor Zaventem omdat ze onze luchthaven al kennen. Dat de voorbije zes maanden geen enkele nieuwe cargomaatschappij in Zaventem landde, is voor hem een bewijs dat de boetes nog altijd een bedreiging vormen.

“Het is moeilijk werken als alles om de haverklap verandert. Daarom moeten we nu werk maken van een stabiel kader. Zo kunnen we de maatschappijen die terugkeren ook behouden en nieuwe maatschappijen aantrekken.”

Stabiliteit

Voka Vlaams-Brabant deelt die mening. “Het klopt niet dat de geluidsboetes plots geen probleem meer zijn”, zegt algemeen directeur Peter Van Biesbroeck. “Zonder plaatsgebrek in Amsterdam waren de maatschappijen niet teruggekomen. Het biedt wel een opportuniteit om ze te behouden, als er gezorgd kan worden voor stabiliteit.”

In Nederland wordt inmiddels druk gelobbyd voor extra ruimte om de maatschappijen weer naar daar te halen. “We mogen niet op onze lauweren rusten en ervan uitgaan dat de maatschappijen hier zullen blijven. Brussels Airport groeit sterk qua passagiers, maar het vrachtvolume gaat achteruit.”