Poppunt reikte in de Ancienne Belgique in Brussel voor de twaalfde keer de Popthesisprijs uit voor de beste master- en bachelorscriptie. Dit jaar wonnen uitzonderlijk twee thesissen de prijs voor beste masterscriptie met het onderwerp muziekstreaming. Martijn Van Loo van KU Leuven is een van de winnaars. Blockchain was het onderwerp van de winnende bachelorscriptie van Rob Coninx uit Kapelle-op-den-Bos.

Voor de editie 2017 waren er 55 inzendingen, een recordaantal. Een professionele jury koos de winnaars. Martijn Van Loo en Matthias De Rouck (UGent) schreven hun thesis over de opkomst en toekomst van muziekstreaming.

De masterscriptie van Van Loo (Van analoog naar digitaal tot in de cloud) schetst een breed en genuanceerd perspectief van muziekstreaming. Hij toont aan dat de intrede van streamingplatformen in 2006 een nieuw hoofdstuk inluidde voor de consumenten, de industrie en de artiesten. “Deze thesis leest als een ideale instap voor wie meer over het fenomeen muziekstreaming wil leren”, stelde de jury.

Blockchain

Van Loo schetst hoe streaming niet alleen piraterij heeft teruggedrongen, maar ook de bereidheid van de consument om te betalen voor (online) muziek. Desondanks liet streaming de muziekindustrie in 2015 en 2016 duidelijk groeien, na twaalf magere jaren. De industrie lijkt streaming omarmd te hebben als oplossing voor de dalende cijfers. Belgische artiesten halen echter nog steeds heel weinig inkomsten uit streaming.

De prijs voor beste bachelorscriptie ging naar Rob Coninx (PXL Music Hasselt) met Blockchain: een nieuwe hype of een blijvende revolutie in de muziekindustrie?. Hij onderzocht wat deze technologie kan betekenen voor de muziekindustrie, zoals oplossingen voor het doorverkopen van concert- en festivaltickets. “Deze scriptie krijgt een tien op tien voor actualiteitswaarde, maar brengt ook inzicht in iets wat nog in wording is”, stelde de jury.