Raf Stevens (46) uit Kapelle-op-den-Bos werkt in het kader van zijn project Story Club Podcast aan een reeks gesprekken met ondernemers die hij ter beschikking stelt via iTunes. Twee podcasts staan al online: met de ceo van Eneco en met ex-judoka Robert Vandewalle. Stevens werkt voorts aan een nieuw boek. “Raak komt in juni uit in België en Nederland en gidst de lezer in drie stappen naar persoonlijke en geloofwaardige communicatie.”

Na een traditionele carrière van een tiental jaar in diverse communicatiefuncties besliste Raf Stevens om ondernemer te worden en zich te specialiseren in het toen nog nieuwe domein van storytelling. In 2005 had dat nog niet de negatieve commerciële connotatie van vandaag. Via lezingen, workshops, groep- en persoonlijke coaching maakt hij ondernemers, leidinggevenden en hun teams ondertussen al meer dan tien jaar bewust van het belang van storytelling, onder meer in veranderingstrajecten. “Aanvankelijk heb ik veel gewerkt rond merkenstorytelling”, zegt Stevens.

“Daarover heb ik ook mijn eerste boek No story no fans geschreven. Het was de tijd dat er een enorme belangstelling was voor the conversation manager. Bedrijven en hun merken moesten een verhaal hebben om de conversatie met hun consumenten te kunnen aangaan. Je hoorde bijvoorbeeld in een radiospot van anderhalve minuut Jan Decleir vertellen over het bier Grimbergen.” Dat spotje is iedereen bijgebleven, het mocht dan al over een zeer matig bier gaan.

Gaandeweg verschoof Raf Stevens de aandacht van merkenstorytelling naar storytelling voor leiders. “Verhalen zitten in onze oergenen. Tienduizenden jaren geleden vertelden we ze aan elkaar. Miljoenen boeken, films en televisiereeksen hebben mensen in de ban gehouden met hun verhalende kracht. Het is mijn overtuiging dat ondernemers zich veel te weinig bewust zijn van de verbindende kracht van persoonlijk doorleefde verhalen en van het feit dat ze daarmee diverse stakeholdersgroepen achter zich kunnen scharen, zaken in beweging kunnen brengen en voor de broodnodige innovatie kunnen zorgen. Dat heb ik beschreven in het boek Sterke verhalen, sterke leiders.”

“Ik werk nu aan een reeks nieuwe gesprekken die ik ter beschikking stel via iTunes. En ik werk aan een nieuw boek dat Raak zal heten en dat aangeeft hoe ondernemers in drie stappen tot beklijvende verhalen kunnen komen. De belangstelling voor storytelling is goed voor mijn business. Maar ik voel me ook een beetje een missionaris die een bijdrage wil leveren tot het vermenselijken van leiderschap en ondernemerschap.”