In Leuven werd het goedkope fietsdeelsysteem Vlo gelanceerd. Door fietsen intenser te gebruiken kan de overlast door het grote aantal geparkeerde fietsen in de binnenstad verminderd worden. De fietsen worden uitgerust met gps-trackers die de Leuvense start-up Where is my bike ontwikkelde om fietsdiefstal tegen te gaan.

Voormalig NMBS-medewerker Kristof Polfliet, die eerder aan de basis lag van Blue Bike, bedacht het systeem. Dat is minder duur dan de systemen van commerciële bedrijven in Antwerpen, Brussel, Gent en Namen.

Enkele duizenden fietsen, die door het Leuvense bedrijf uit de sociale economie Velo verhuurd worden aan studenten, worden uitgerust met de ontwikkeling van Where is my bike. Het product luistert naar de naam Egg. Dat laat de eigenaar weten of zijn fiets zonder zijn medeweten beweegt. Hij kan na diefstal  de fiets ook lokaliseren.

“Na een upgrading van deze technologie wordt het mogelijk dat de deelnemers aan dit fietsdeelsysteem via een app op hun smartphone snel te weten komen waar er zich in hun onmiddellijke buurt een deelfiets bevindt. Die kunnen ze dan na reservering gebruiken”, zegt Polfliet.

Polfliet werkte een businessplan uit voor een systeem waarbij 3.000 huurfietsen ingezet worden. In eerste instantie is dat een investering van 100.000 euro. Voor de plaatselijke politie valt op termijn het weghalen van weesfietsen in de stad weg.