Ticto heeft een waterdichte manier gevonden om mensen te identificeren. De startup uit Zellik (Asse) speelde een belangrijke rol achter de schermen bij de jongste uitreiking van de Oscars. Door hun technologie kon de ceremonie in de nodige veiligheid verlopen. Met de wearable van Ticto kan je in een oogopslag zien of iemand toegang heeft tot een beveiligde zone.

Ticto haalde vorig jaar 3,5 miljoen euro op bij privé-investeerders en deed zijn intrede in de Verenigde Staten. De startup sloot een strategisch partnerschap met het beveiligingsbedrijf Sis, dat al dertien jaar de beveiliging van de Oscarceremonie verzorgt.

Zo drong het Vlaams-Brabantse bedrijf de Oscaruitreiking binnen. Honderd beveiligingsagenten deden een beroep op hun technologie. “Wij leveren een wearable die in willekeurige volgorde bepaalde kleuren op de badges doet verschijnen. De badge moet de juiste kleur op het juiste moment vertonen”, zegt ceo Maarten Vandenbroucke.

Het klassieke badgesysteem is niet waterdicht omdat mensen ongemerkt kunnen binnenglippen of andere routes kunnen bedenken om toch aanwezig te zijn. Vandenbroucke vergelijkt het oude badgesysteem met een sleutel: eenmaal binnen lijkt het gerechtvaardigd dat een persoon aanwezig is.

Daarom bedacht Ticto een alternatief met de introductie van een slim badgesysteem. Dat maakt gebruik van onvoorspelbare kleurcodes. Zo kan de beveiliging permanent opvolgen welke mensen thuishoren op een bepaalde plaats en uiteraard ook welke personen niet.

“Behalve het tonen van een kleurcode kunnen we via bluetooth het bevoegde personeel waarschuwen bij een inbreuk op de beveiliging. Dat doen we door het versturen van notificaties naar hun smartphone.”

Via Sis, dat vijftien procent van de Ticto-aandelen bezit, hoopt de Vlaams-Brabantse starter ook te kunnen werken voor andere Amerikaanse bedrijven. Voor het einde van dit jaar wil Ticto nog eens 5 tot 7 miljoen euro ophalen.