DataCamp heeft 4 miljoen euro opgehaald. Die centen moeten dienen om het online leerplatform voor data-analyse uit te bouwen. De start-up uit Leuven zit in volle groei, onder meer omdat er een grote vraag naar data-analisten is.

Als spin-off van de KU Leuven ontwikkelde het jonge bedrijf een platform dat online cursussen in data-analyse aanbiedt. Er werken al meer dan twintig mensen, verdeeld over België en Boston in de Verenigde Staten. DataCamp haalde eerder 2,7 miljoen euro kapitaal op bij investeerders. Daar komt nu 4 miljoen euro bij.

Het leerplatform is gericht op statistisch programmeren. De training leert hoe u data importeert en visualiseert op een interactieve manier. “Het doel op langere termijn is om de plaats bij uitstek te worden waar mensen data-analyse leren”, zegt Jonathan Cornelissen.

DataCamp werd in 2013 opgericht door Cornelissen, Martijn Theuwissen en Dieter De Mesmaeker. Het bedrijf lanceerde drie cursussen in samenwerking met specialisten als Andrew Conway, Garrett Grolemund, Matt Dowle en Arun Srinivasan. Bij de klanten en partners zitten ronkende namen als Coursera, RStudio en Revolution Analytics.

Feedback

“De meeste leervormen leren mensen iets aan door gewoon video’s te tonen. Bij DataCamp studeer je data-analyse door in de browser oefeningen te maken. Daarvoor werken we samen met universiteiten zoals Princeton, Duke University en The University Of Washington. We hebben al meer dan 300.000 mensen in data-analyse getraind.”

“Via onze cursussen kunnen mensen leren om statistisch te programmeren via hun browsers. De instructies zijn zeer interactief en meteen daarna wordt gepersonaliseerde feedback gegeven.”