De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) wil dat Star Casino zijn recente reclamecampagne aanpast of stopzet. Het onafhankelijke zelfregulerende orgaan van de Belgische reclamesector kreeg al 39 klachten over een omstreden affiche.

Star Casino is het grootste online casino van ons land met veel vestigingen in Vlaams-Brabant zoals Zaventem, Vilvoorde, Asse, Grimbergen en Overijse.

De campagne met de slogan het gevoel van winnen toont een naakte vrouw die op haar rug te midden van bankbiljetten ligt. Haar armen zijn achter het hoofd gestrekt. Bepaalde lichaamsdelen zijn bedekt met biljetten.

De Jury voor Ethische Praktijken stelt dat de reclame “de vrouw instrumentaliseert als lokmiddel in verband met winst”. De JEP vindt voorts dat het door de reclame uitgedragen beeld van de vrouw “denigrerend is voor de vrouw en haar menselijke waardigheid aantast”.

Het regende klachten van mensen die klaagden dat de poster seksistisch is. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB besliste om alle posters in metrostations en tramhaltes te verwijderen. Het ging om een duizendtal exemplaren. De woordvoerster van Star Casino zegt dat er iets misgelopen is met de communicatie.

Het is niet de eerste keer dat Star Casino op de vingers getikt wordt voor een reclamecampagne. Daarom heeft de JEP de adverteerder verzocht om zijn volgende affichagecampagne voor te leggen aan de JEP nog voor die te verspreiden.