Bij afhandelingsbedrijf Aviapartner op de luchthaven in Zaventem is vrijdagochtend rond 9 uur het werk spontaan neergelegd. Volgens  de vakbonden heerst al maanden ongenoegen bij de werknemers.

De actie van het personeel is volgens de vakbonden een gevolg van de aanhoudende problemen in het bedrijf. “De directie komt eerder gemaakte afspraken niet na. In combinatie met de hoge werkdruk en het niet respecteren van pauzes heeft dat de emmer doen overlopen.”

Volgens de bonden stond de bom bij de bagageafhandelaar al langer op springen. Er heerst ongenoegen over een hele reeks zaken, zegt Kurt Callaerts van ACV Transcom. Hij verwijst onder meer naar het personeelstekort, het tekort aan materiaal en het gebrek aan duidelijkheid over de manier waarop een nieuwe klant moet worden afgehandeld.

“Er is niet echt één concreet breekpunt bij het personeel. Het gaat eerder om een escalatie na een lange periode van moeilijkheden”, zegt Callaerts. “Het is een publiek geheim binnen de sector dat hier heel wat dingen fout lopen.”

Akkoord

De hinder op de luchthaven bleef volgens Brussels Airport aanvankelijk beperkt. Maar nadien is die wel toegenomen. Vluchten van luchtvaartmaatschappijen die werken met Aviapartner vertrokken zonder bagage en vaak ook met vertraging. Passagiers die op de luchthaven landden, moesten langer op hun bagage wachten.

Om 14 uur startte overleg tussen de vakbonden en het bedrijf. Dat mondde vrijdagavond uit in een akkoord. Dat bevat maatregelen om iets te doen aan het personeelstekort en om de werkdruk te verlichten. Zo krijgen enkele mensen met een deeltijds contract op korte termijn meer uren en krijgt een aantal interims meer werkzekerheid. Tijdelijke contracten worden omgezet in een contract van onbepaalde duur.

Aviapartner doet de afhandeling voor ongeveer veertig procent van de vluchten op Brussels Airport. Het gaat onder meer om de vluchten van British Airways, Ryanair en TUIFly.