In vier winkels van Spar, de buurtwinkelketen van Colruyt Group, kunnen klanten deze maand voor het eerst kassaloos winkelen. Het volstaat om de boodschappen zelf te scannen en te betalen met de smartphone. De Spar van zaakvoerder Arthur De Greef in Wespelaar kreeg de primeur.

De app “Scan. Pay. Go.” die Colruyt Group samen met de Amerikaanse leverancier FuturProof Retail heeft ontwikkeld, bouwt voort op selfscansystemen die al in andere supermarktketens bestaan. Alleen brengt de klant bij Spar zelf zijn scanner en betaalterminal mee op zijn smartphone. De app is beschikbaar voor Android en iOS. Na installatie van de app “Scan. Pay. Go.” moet de gebruiker eerst zijn Xtra-account (de klantenkaart van Colruyt Group) koppelen. Daarna wordt de app een barcodescanner om boodschappen te registreren. Na het winkelen volgt de betaling met een bankapp aan een “check-out”-stand en kan de klant de winkel verlaten door met een QR-code op zijn digitaal kasticket een poortje te openen.

Ook Okay

In Spar Wespelaar is het systeem sinds maandag beschikbaar. “Ik ben hierin gestapt vanuit overtuiging, interesse en het feit dat ik altijd innovatief wil zijn”, aldus zaakvoerder Arthur De Greef van Spar Wespelaar. Later op de maand wordt het testsysteem ook ingevoerd in de Spar-winkels in Kalken, Vielsalm en Sint-Genesius-Rode. Ook in de andere buurtwinkelketen van de Colruyt Group, Okay, zal de technologie vanaf eind augustus in enkele winkels worden getest. Na zes maanden testen wordt beslist over een verdere uitrol. “Maar het kan zijn dat we vrij snel uitbreiden”, zegt Dirk Depoorter, directeur Retail Partners bij Colruyt Group.

Tot 13.000 producten

Wie dat kassaloos winkelen maar niets vindt, zal overigens nog steeds langs de klassieke kassa kunnen passeren. Het is zeker geen besparingsmaatregel, benadrukt De Greef. “Ik zie het als een aanvulling op de service die we nu al bieden. We hopen nog te groeien in omzet. En misschien komen er effectief uren vrij aan de kassa, maar dan gaan we die mensen meer op de winkelvloer inzetten om klanten te helpen om producten te vinden”, aldus De Greef. Voor de implementatie van het systeem moest er op de plaatsing van een nieuwe weegschaal en de uitcheckzone niets veranderd worden in de winkel. Softwarematig zijn tussen 12.000 en 13.000 producten verwerkt.