Ryanair ziet potentieel voor tien tot vijftien extra vliegtuigen op de luchthaven in Zaventem. Maar dan wil de Ierse lagekostenmaatschappij wel vroeger kunnen opstijgen vanop Brussels Airport. “De grens van 7 uur zou met een kwartier tot een halfuur moeten vervroegd worden”, zegt topman Michael O’Leary.

Tijdens een persconferentie heeft O’Leary dinsdag nog eens benadrukt dat er snel een oplossing moet komen voor de geluidsnormen van het Brusselse Gewest. Niet vliegen tussen middernacht en pakweg 6.30 à 6.45 uur is voor ons geen probleem.”

Voor luchtvaartmaatschappijen die voor 7 uur vliegen, dreigen zware boetes. O’Leary wil dat de grens op zijn minst een kwartier vervroegd wordt. “De meeste mensen zijn dan toch al wakker. Op die manier kunnen we nog groeien in Zaventem.”

O’Leary heeft er naar eigen zeggen geen idee van hoeveel boetes Ryanair over twee jaar zal moeten betalen. Probleem is dat er geen ruimte meer is om extra ochtendvluchten te laten vertrekken in Zaventem. Alle slots na 7 uur zijn immers al ingevuld.

“Als ze echt vasthouden aan 7 uur en de boetes behouden, kunnen wij niet groeien. Dat is goed nieuws voor Charleroi. Die luchthaven heeft windende ontwikkelingsplannen.” Nog maar eens een dreigement dus.