Ryanair heeft een manier gevonden om boetes voor geluidsoverlast boven het Brusselse Gewest te vermijden. Dat zou blijken uit interne documenten van de Ierse lagekostenmaatschappij in Zaventem.

De maatschappij probeert de vliegtuigen zo snel mogelijk in de lucht te krijgen bij het klaarmaken op 25R, de baan die het meest voor vertrek wordt gebruikt op Brussels Airport. Piloten vragen aan de luchtverkeersleiders of ze mogen vertrekken van het oostelijke beginpunt van die baan, in plaats vanop een intersectie iets verderop.

In een brief van 24 februari wordt piloten aangeraden om de motoren harder te laten draaien. Met die maatregelen gaan de vliegtuigen van Ryanair eerder de lucht in, waardoor ze hoger boven de geluidsmeters rond de luchthaven vliegen. De piloten kunnen dan sneller afdraaien naar bijvoorbeeld de Ringroute of de noordelijke route, waardoor ze het Brusselse Gewest meer kunnen vermijden.

Zulke snelle vertrekmanoeuvres kosten meer aan kerosine, maar ze zijn de kost meer dan waard als daarmee boetes vermeden worden die kunnen oplopen tot 60.000 euro.

“Veiligheid en capaciteit hebben voor ons altijd de absolute prioriteit. We kunnen ons dan ook moeilijk vinden in een algemene aanbeveling die een luchtvaartmaatschappij aan haar piloten zou meegeven met de bedoeling om prioritair boetes te vermijden en het vlieggedrag aan te passen”, stelde Belgocontrol in een reactie.

De luchtverkeersleider wijst erop dat het de piloot is die beslist hoe hij het vliegtuig in de lucht stuurt, afhankelijk van het type vliegtuig en het gewicht. “Als de veiligheid in het gedrang komt, zal de luchtverkeersleider de piloot daarop wijzen. Als de piloot bij zijn standpunt blijft, wordt een veiligheidsrapport opgesteld.”