De heisa rond de geluidsnormen voor Brussels Airport heeft een eerste effect veroorzaakt. Een negatief, zoals te vrezen viel. Ryanair keert Zaventem deels de rug toe en kiest voor de luchthaven van Charleroi. Het begin van de alarmfase?

Door de verstrenging van de geluidsnormen rijzen vooral problemen voor vluchten tussen 6 en 7 uur in de ochtend. En vooral voor toestellen die gebruikt worden door Brussels Airlines, Ryanair, TUI fly en Thomas Cook Airlines.

Ryanair lanceert geen nieuwe routes meer op Brussels Airport zolang er geen oplossing is in de discussie over de geluidsnormen. Snijden in het aanbod doet de Ierse maatschappij voorlopig niet, maar in de zomer zal dat volgens topman Michael O’Leary onvermijdelijk worden.

O’Leary zakte zelf af naar Brussel met een waarschuwing: naast het imagoverlies zal dit ook jobs kosten. “We lanceren zes nieuwe routes vanuit Charleroi. Een aantal zou naar Zaventem gegaan zijn, maar we deden het niet door de onzekerheid over die geluidsnormen.”

“Het is moeilijk werken als je het risico loopt op een boete van 6.000 euro per vlucht. Dat is meer dan een vlucht ons opbrengt.” De ceo wil niet begrijpen dat er een probleem is met vliegen tussen 6 en 7 uur ’s ochtends.

Ryanair behoudt voorlopig zijn veertien verbindingen vanuit Zaventem. “We hebben alles na 7 uur verschoven. Maar als het probleem niet opgelost geraakt tegen eind maart zal er een echte impact zijn. Dan zal er na 7 uur te weinig ruimte zijn voor alle vluchten.”

Omdat Ryanair geen boetes wil, zal het de vluchten schrappen. De maatschappij denkt dat de concurrenten zullen volgen. Brussels Airlines bijvoorbeeld heeft oudere en luidere toestellen.

Ryanair heeft een voorstel om het aantal passagiers met een miljoen te verhogen in Zaventem. Dan moeten er meer vliegtuigen worden ingezet en dat hangt dan weer af van de geluidsnormen. Ryanair vervoert jaarlijks 2,6 miljoen reizigers op Zaventem. De Ierse maatschappij vindt het belangrijk om te groeien in Zaventem, onder meer om de concurrentie met Brussels Airlines te kunnen opvoeren.

Charleroi krijgt zes nieuwe routes in het winterschema. Op verschillende andere verbindingen voert Ryanair de frequentie op vanuit die regionale luchthaven.