Runway Allocation Advisory System helpt luchtverkeersleiders

belgocontrolDe luchtverkeersleiding van Belgocontrol in Steenokkerzeel gaat nieuwe apparatuur in gebruik nemen die moet helpen om het baangebruik op Brussels Airport in Zaventem optimaal en objectief toe te passen. Belgocontrol gaat die gegevens achteraf ook publiceren. Op die manier weten omwonenden waarom een bepaalde start- of landingsbaan gebruikt wordt.

Het gebruik van de start- en landingsbanen op Zaventem hangt af van tal van factoren. Onder meer de weersomstandigheden, de windsterkte en -richting, de drukte op Brussels Airport en de beschikbaarheid zijn parameters waar de luchtverkeersleiders rekening mee moeten houden bij hun beslissing.

Dat is geen sinecure maar de luchtverkeersleiders kunnen een beroep doen op geavanceerde apparatuur die hen informatie verschaft over deze factoren. Het systeem geeft alleen advies. Het is de luchtverkeersleider die de uiteindelijke beslissing neemt.

Door gebruik te maken van nieuwe informatica kan het beslissingsproces nog beter geoptimaliseerd worden. De resultaten van die analyses kunnen achteraf door omwonenden en belanghebbenden geraadpleegd worden. Het systeem heet Runway Allocation Advisory System. Het wordt ook gebruikt op de luchthavens van Schiphol en Basel-Mullhouse-Freiburg.

Belgocontrol is ervan overtuigd dat het systeem een meerwaarde is voor de werking van de luchtverkeersleiding maar ook voor de omwonenden en belanghebbenden die meer transparantie krijgen over het baangebruik.