Een groep van dertig mensen, onder wie Rode Duivel Dries Mertens, heeft woensdag in Leuven een campagne gelanceerd onder het motto OHL op DREEF. Dat is een zoektocht naar een lokaal alternatief voor de nakende verkoop van voetbalclub Oud-Heverlee Leuven aan buitenlandse investeerders. De groep reageert hiermee op het voorakkoord dat OHL vorige week sloot met een Chinese investeringsgroep.

De groep verzet zich tegen “de komst van een buitenlandse investeerder die van OHL een zoveelste doorgeefluik van buitenlandse voetballers wil maken”.  De leden pleiten “voor een toekomst zonder buitenlandse inmenging en met een sterke lokale verankering”. Daarvoor wil de groep een lokaal draagvlak creëren bij supporters, de stad Leuven, de gemeente Oud-Heverlee, potentiële investeerders, lokale ondernemers en jeugdspelers.

Onder de initiatiefnemers bevindt zich Leuvenaar Dries Mertens. En voorts enkele gewezen OHL-spelers zoals Bjorn Ruytinx (thans cafébaas in Leuven), mediamensen zoals Kris Hoflack (VTM), Elke Neuville (televisiemaakster) en Lien Degol (styliste) en lokale zakenmensen zoals Michael Schouwaerts van Sportoase. Ook de groep OHL2020, die in het verleden het clubbestuur sterk onder vuur nam, is met onder meer Mike Naert (van concertzaal Het Depot) goed vertegenwoordigd.

“Onze eerste bedoeling is de noodkreet om OHL uit de handen te houden van buitenlandse investeerders kenbaar te maken”, zegt initiatiefnemer Piet De Coster. “OHL is de enige grote voetbalclub in de provincie en we zijn ervan overtuigd dat er in de regio potentiële investeerders aanwezig zijn die de eigenheid van de club willen behouden. We kunnen niet garanderen dat we een alternatief project zullen kunnen presenteren, maar bewandelen momenteel toch al enkele pistes.”