De Lijn gaat zes volledig elektrische bussen en bijhorende oplaadinfrastructuur bestellen om te testen op trajecten in Leuven, Gent en Antwerpen. De raad van bestuur van de Vlaamse vervoersmaatschappij heeft daarvoor het licht op groen gezet.

Als alles vlot verloopt, zouden de bussen eind 2019 moeten rijden. “Met de proeven in Antwerpen, Gent en Leuven willen we de haalbaarheid ervan testen, net als de integratie in het openbaar domein en de prestaties van de energievoorziening. Bovendien kunnen ook onze technici en operationele mensen er ervaring mee opdoen”, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot.

Het is nog niet duidelijk wie de bussen zal fabriceren. De Lijn gaat nu op zoek naar mogelijke aanbieders. Eerst moet de technologie beter op punt staan en moet de prijs zakken. “Een klassieke bus kost 220.000 euro. Een elektrische zowat 450.000 euro, maar je moet ook er nog laadinfrastructuur voor installeren. De prijs daarvan is afhankelijk van het aantal voertuigen. De kosten dalen als meerdere bussen er gebruik van maken. We verwachten dat de prijs nog zal dalen”, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken.

De Lijn kiest voor bussen met een kleinere batterij die snel aan de eindhalte kan worden bijgeladen. Een kleinere batterij betekent meer zitplaatsen, maar de bussen zullen ook maar ongeveer vijftig minuten kunnen rijden. De elektrische bussen zullen alleen ingezet worden in een stedelijke omgeving.