Happy Flights heeft Ryanair gedagvaard. Al 98 keer in naam van 375 passagiers. De anderen volgen in een tweede golf. In het totaal gaat het om 746 reizigers. De eis is steeds dezelfde: de uitbetaling van de compensatie waar deze passagiers recht op hebben na de annulering van hun vlucht, onder meer op de luchthaven in Zaventem. Tot dusver gaat het over een claimbedrag van 108.425 euro.

Vanaf medio september regende het annuleringen bij Ryanair. Door een slechte organisatie van de vakantieregeling besliste de luchtvaartmaatschappij om gedurende zes weken meer dan veertig vluchten per dag te annuleren. Er waren niet genoeg piloten beschikbaar.

Dat was een koude douche voor passagiers van Ryanair, die niet tijdig geïnformeerd werden. Door een Europese verordening hebben ze recht op een compensatie. Veel Belgische passagiers kwamen bij Happy Flights aankloppen om hen te helpen bij het claimen van die compensatie. Maar na ingebrekestelling door Happy Flights weigert Ryaniar in veel gevallen te betalen

Volgens Steven Willems, ceo  van Happy Flights, is dat een bewuste strategie van Ryanair. “Ze maken het passagiers heel moeilijk om een claim voor compensatie in te dienen. Als die dan bij ons te rade komen, weigeren ze te betalen. Ze weten nochtans heel goed dat ze wettelijk verplicht zijn om de compensatie uit te betalen. We wonnen in het verleden al verschillende rechtszaken tegen hen.”

“De dagvaardingen die al uitgestuurd werden, zijn voor vluchten van en naar Charleroi. Hierna volgt nog een reeks dagvaardingen voor vluchten vanuit andere luchthavens zoals Zaventem.”

Ryanair zegt dat het niet wenst samen te werken met bedrijven zoals Happy Flights omdat dat volgens hen nadelig is voor de passagiers. Tot tachtig procent van de reizigers die aanspraak maken op een schadevergoeding is ondanks de campagnes nog steeds niet op de hoogte van dit recht. Van de andere twintig procent slaagt slechts de helft erin zijn geld te krijgen.