Met meer parkeerplaatsen voor fiets en auto wil de Vlaamse overheid mensen verleiden om minstens voor een deel van hun woon- werkverkeer de wagen te vervangen door fiets of openbaar vervoer. Op zulke ‘combiparkings’, ook rond stations, kan iedereen vlot van het ene vervoersmiddel op het andere overstappen.

De overheid investeert al in 7.500 fiets- en 5.000 autoparkeerplaatsen op 45 combiparkings in de Vlaamse rand, goed voor een investering van 30 miljoen euro. Daar bovenop komt nu nog eens 3,5 miljoen euro voor autoparkings en fietsrekken in de NMBS-stations rond Antwerpen en Gent, en in Vlaams-Brabant. “Velen hebben de wagen nodig voor taken voor of na het werk. Die mensen kunnen de wagen niet laten staan voor openbaar vervoer of fiets voor het hele woon- werktraject. Wél kan je hen verleiden om die wagen te laten staan op weg naar het werk, als je vlotte overstapplaatsen biedt op combiparkings. Zo kunnen ze auto of fiets veilig achterlaten en met openbaar vervoer of fiets vlotter en comfortabeler naar het werk in plaats van aan te schuiven in de file,” zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

NMBS-parkings

De mobiliteitsminister schoof daarom ook aan tafel met de NMBS en de federale overheid. Men selecteerde diverse bestaande parkings of nieuwe locaties, meestal aan treinstations, om duizenden extra parkeerplaatsen te creëren voor auto en fiets. Meestal gaat het om eigendommen van de NMBS, waarin Weyts nu middelen investeert.  Concreet gaat het over extra fiets-en autoparkings rond onder andere de stations van Kortenberg (+ 30 parkeerplaatsen , 106.373 euro), Tollembeek (100 parkeerplaatsen, 365.005 euro incl. heraanleg) en Herne (+ 130 parkeerplaatsen , 365.005 euro, incl. heraanleg).