Het is open oorlog tussen Keyware en Unizo. De ondernemersorganisatie overweegt gerechtelijke stappen tegen het bedrijf uit Zaventem, dat onlangs veroordeeld werd voor valsheid in geschrifte en oplichting van handelaars en vrije beroepen. De betaalterminalleverancier dreigt op zijn beurt met gerechtelijke stappen tegen Unizo.

De Brusselse correctionele rechtbank veroordeelde op 15 december van vorig jaar Keyware Smart Card Division tot een boete van 720.000 euro. Tientallen klanten hadden klacht ingediend omdat ze zich gedupeerd voelden door de werkwijze van het bedrijf. Keyware ging in beroep, waardoor de strafuitvoering werd opgeschort.

Unizo hekelt nu “de voortzetting van malafide praktijken” door Keyware. De ondernemersorganisatie heeft al meer dan 150 nieuwe klachten ontvangen over de betaalterminalleverancier. “Veel klachten gaan over gebrekkige of onbereikbare klantenservice en geld dat op verkeerde rekeningen wordt gestort. Maar de meeste klachten zijn er over de langdurige contracten”, stelt Unizo.

Volgens de organisatie biedt Keyware overeenkomsten van vijf jaar aan, die ondernemers alleen vroegtijdig kunnen stopzetten na het betalen van een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 500 tot 750 euro en 75 euro dossierkosten.

“Als de ondernemer de betaalterminal niet binnen de drie dagen aangetekend inlevert, komt daar nog eens een boete van 1.000 euro bij. Volgens heel wat gedupeerden deinzen de Keyware-vertegenwoordigers er niet voor terug om zich uit te geven voor sectorgenoot Worldline.” Unizo geeft gedupeerden de raad om een klacht in te dienen bij de federale overheidsdienst Economie.

Volgens Keyware gaat het om onterechte beschuldigingen: er zijn ook contracten met kortere looptijd en de beweringen over de verkooptechnieken kloppen niet. “Wij behandelen onze klanten correct”, zegt ceo Stéphane Vandervelde. “De verkopers gaan eerlijk en transparant te werk.”

“De handelaars zijn altijd op de hoogte van de contractduur of de verbrekingsvergoeding die duidelijk in de verhuur- en verkoopsvoorwaarden van het contract staat.” Keyware vraagt dat Unizo de klachten zou overmaken. Het bedrijf vraagt aan de federale overheidsdienst Economie om na te gaan of het om terechte en nieuwe klachten gaat en niet om “geronselde klachten”.

“We betreuren het als er handelaars zijn die ontevreden zijn, maar op enkele uitzonderingen na zijn al onze tienduizenden klanten wél tevreden over onze service.”