Vlaams minister Ben Weyts is voorstander van een verdere economische groei van de regio rond de luchthaven van Zaventem. Maar de rekening daarvoor mag niet volledig doorgeschoven worden naar de gemeenten uit de Vlaamse rand. Hij reageert daarmee op de noodkreet van de burgemeesters van Steenokkerzeel en Kortenberg.

De burgemeesters van de twee buurgemeenten vrezen dat hun gemeenten onleefbaar worden als de uitbreiding van Brussels Airport volgens het meest ingrijpende scenario verloopt.

“Als Vlaams-Brabander en minister van de Vlaamse Rand ben ik absoluut voorstander van een verdere economische groei van onze luchthavenregio. De gemeenten rond de luchthaven in Zaventem delen mijn mening. Maar het gaat het niet op om de rekening volledig door te schuiven naar net die gemeenten uit de Vlaamse Rand”, zegt Weyts.

Draagvlak

In het scenario waarbij startbaan 25L wordt verlengd en de vluchten naar die baan verschuiven, zullen volgens Weyts ook tal van vluchten boven het centrum van Zaventem opstijgen. “Door de verlenging zullen opstijgende vliegtuigen sneller hoogte kunnen maken en zo het Brusselse Gewest en de geluidsboetes vermijden. Zo wint dat Brusselse Gewest twee keer: minder geluidsoverlast en meer tewerkstelling.”

Een eerlijk uitbreidingsscenario heeft volgens de minister niet alleen een draagvlak nodig in de Vlaamse Rand. Er moet ook een federale vliegwet komen waarin de vliegroutes worden vastgelegd. “Met een gelijke spreiding en als de vliegroutes niet om de haverklap kunnen worden aangevochten voor een rechtbank is in de Vlaamse Rand zeker een draagvlak te vinden voor de groei van de luchthaven.”