Brussels Airport in Zaventem investeert in nieuwe technologie voor de controle van ruimbagage. De werkzaamheden om die screening te verbeteren zijn gestart. De luchthavenuitbater koopt nieuwe screeningstoestellen en bouwt daarvoor nieuwe infrastructuur. De investering bedraagt 100 miljoen euro.

Ten laatste in 2022 moet elke luchthaven binnen de Europese Unie de veiligheidscontrole van de ruimbagage uitvoeren volgens de norm bagage screening standard 3 van de European Civil Aviation Conference (ECAC). Die houdt in dat de bagage naast een röntgenscan ook aan een ct-scan onderworpen wordt.

“De ct-technologie om ruimbagage te screenen is vergelijkbaar met de ct-scans in ziekenhuizen en creëert een 3D-beeld van de inhoud van de bagage”, zegt  Brussels Airport. Volgens de luchthavenuitbater maakt de nieuwe technologie een veel meer nauwkeurige analyse van de inhoud van de bagage mogelijk. De veiligheidsagenten moeten minder bagage bijkomend controleren.

Als de screeningstoestellen de inhoud van een stuk bagage niet kunnen detecteren of als ze een verdacht voorwerp identificeren, analyseert een veiligheidsagent het 3D-beeld van de bagage. Die agent beslist dan of de bagage naar het vliegtuig mag.

Omdat de nieuwe machines veel groter en zwaarder zijn dan de huidige bouwt Brussels Airport een nieuwe ruimte tussen de Sky Hall en Pier B. Daar staat nu een oud gebouw dat in de huidige vorm niet geschikt is voor de screening van ruimbagage en afgebroken wordt. Die werkzaamheden zijn begin juni gestart en duren nog tot het einde van de zomer. Volgend jaar wordt begonnen met de bouw van de nieuwe ruimte.