Op de technologiebeurs IFA (Internationale Funkausstellung) in Berlijn blijkt dat Belgen wel belangstelling hebben voor technologische nieuwigheden maar dat ze niet sterk geneigd zijn om die ook in de praktijk te gebruiken. Dat zeggen de Belgische vertegenwoordigers van deelnemende bedrijven aan de beurs.

“Huizen die volledig verbonden zijn met internet zijn nog altijd een nicheverschijnsel”, zegt Tom Demets, vertegenwoordiger van Devolo, een bedrijf gespecialiseerd in smart homes en draadloze oplossingen. Hij denkt dat het nog twee jaar zal duren vooraleer die toepassingen tot de mainstream gaan behoren.

De traagheid van de Belgen is niet te wijten aan de hoge prijzen van de nieuwe technologieën. “Maar we moeten de mensen wel aan het verstand brengen welke voordelen de nieuwigheden hebben voor het dagelijkse leven.”

Voorts moet er een interactie zijn tussen al die technologieën. “De Belg is conservatief in zijn consumptiepatroon”, zegt Frank Dendas van Philips België. “Hij wil wel betalen voor kwaliteit en de meerwaarde van een toestel.”