Op de luchthaven in Zaventem is vrijdag de symbolische eerste steen gelegd van twee nieuwe brandweerkazernes. Die moeten volgend jaar de huidige drie verouderde kazernes op Brussels Airport vervangen. De nieuwe gebouwen voor de luchthavenbrandweer zijn een investering van 17 miljoen euro.

Brussels Airport heeft momenteel drie kazernes: ten noorden en zuiden van het luchthavengebied en nabij de vertrekhal. De gebouwen dateren uit de jaren vijftig. Ze zijn verouderd en zitten aan hun capaciteitslimiet. De locatie is niet ideaal, want voor interventies moeten de voertuigen soms een startbaan oversteken.

De nieuwe kazernes komen in het oosten en het westen van het luchthaventerrein. In plaats van boven en onder de startbanen 25R en 25L gaan ze tussen de verschillende banen staan. Dat maakt het mogelijk om flexibeler te reageren in het geval van een interventie.

Ook de medische dienst krijgt een plaats in de kazernes en aan de oostelijke kazerne komt een nieuw trainingscentrum. Volgens de wet moeten brandweerteams binnen de drie minuten na een oproep aan een vliegtuig staan en binnen de vijf minuten bij de luchthaventerminal. Om daarin te slagen zal in de nieuwe kazernes binnen de dertig seconden na de alarmbel het eerste voertuig kunnen uitrijden.

Het brandweerkorps van de luchthaven bestaat uit 120 brandweermannen, inclusief medische dienst. In het najaar komen daar nog eens vijftien mensen bij. Het korps is de klok rond aanwezig. De vloot bestaat uit meer dan twintig voertuigen, van gewone brandweerwagens tot schuimrobots en crashtenders, megabrandweerwagens die worden ingezet bij vliegtuigincidenten.

De nieuwe kazernes zullen energieneutraal zijn, door onder meer zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen. Ze moeten tegen mei 2018 klaar zijn.