Bij de Waals-Brabantse buren in Waver heeft ING donderdag zijn eerste zogenaamde client house geopend. Het nieuwe kantoorconcept van de bank waait weldra over naar Leuven. Het richt zich tot alle soorten klanten, waaronder kmo’s. Het bankkantoor van de toekomst zal meer op een koffiebar lijken dan op een lokettenzaal.

Het concept werd aangekondigd toen de bank de grote herstructurering aankondigde die ruim 3.000 jobs gaat kosten. De bank wil slechts 650 kantoren open houden. Tegen het einde van 2020 moeten vijftien daarvan omgedoopt zijn tot client houses.

“Het kantoor en de kantoorervaring moesten echt veranderen. Met een grote ingrijpende verandering in het Belgische kantorennet”, zegt Erik Van Den Eynden, ceo van ING België. Het nieuwe concept heeft niets meer te maken met het traditionele bankieren. Het client house is het eerste proefpunt van de nieuwe aanpak.

Onthaal

De bank mikt in het nieuwe concept op een persoonlijke aanpak met een nieuw ontwerp, zonder traditioneel onthaal maar met een personal coach en verschillende ontmoetingsruimtes. Het concept komt er in de grote(re) steden moet alle soorten klanten bedienen, van particulieren tot kmo’s. “Als je naar het kantoor komt, krijg je het volledige aanbod van al onze expertise en bankiers.”

Volgende week opent in Brussel een tweede client house de deuren. Volgend jaar komt Leuven aan de beurt, stelt Philippe Wallez, hoofd van de retailbank van ING België. Het nieuwe concept herbergt ook gedeelde werkruimtes voor klanten en niet-klanten. De bank werkt daarvoor d samen met Workero.