Kinderen van 4 tot 7 jaar ontdekten de verschillende aspecten van het ziekenhuis op een ludieke en leerrijke manier. Samen met studenten geneeskunde van de KU Leuven gingen de kleuters aan de slag om zieke teddyberen te verzorgen. Het project wil de angst van kinderen voor medische zorg verlagen.

Kinderen moeten vertrouwen kweken in het ziekenhuisgebeuren, weg van hun thuisomgeving. De gevoelens van een kind over zijn ziekte en de behandeling ervan worden sterk gekleurd door angst voor het onbekende. Het project Teddybear Hospital helpt kinderen om beter vertrouwd te worden met de medische omgeving.

Terwijl de kinderen hun knuffels verzorgden, waren er voor de ouders aangepaste lezingen. Peter Emmery, kinder- en jeugdpsychiater in UPC KU Leuven, stond stil bij de veerkracht en risico’s in de opvoeding van kinderen. “Ouders hebben vaak instinctmatig de neiging om hun kind te behoeden voor tegenslagen, stress en moeilijke momenten zoals een ziekenhuisopname. Wij reiken tools aan hoe je als ouder je kind net kunt leren omgaan met die zaken in plaats van het af te schermen, zodat het er beter tegen gewapend is.”

In een andere sessie kwamen ouders meer te weten over eerste hulp en reanimeren. “Reanimatie is een eenvoudig stappenplan om iemand in nood bij te staan tot er gespecialiseerde hulp geboden kan worden”, zegt Nathanaël Thelinge, een van de masterstudenten geneeskunde. “We willen zoveel mogelijk mensen motiveren om de techniek te leren, zeker ook ouders. Het kan een verschil tussen leven en dood betekenen.”

De teddybeerdokters die de kinderen begeleidden, zijn studenten van de KU Leuven. Voor hen is Teddybear Hospital een uitstekende leerschool. “Meer dan honderd studenten geneeskunde, tandheelkunde en logopedie en audiologie hebben de kinderen ontvangen”, stellen Charlien Landtmeters en Lauren Lenaerts, de verantwoordelijken van het project.” Wij staken er enorm veel van op. Zo leer je hoe je het best omgaat met kinderen in een ziekenhuisomgeving en hoe je hen kunt geruststellen.”