Ondanks de grote concurrentie heeft Colruyt het marktaandeel in ons land kunnen opkrikken. Dat blijkt uit de halfjaarresultaten die de warenhuisketen uit Halle dinsdag bekendmaakte.

Colruyt realiseerde in de eerste zes maanden van het boekjaar een omzet van 4,46 miljard euro. Dat is 3,7 procent meer dan een jaar eerder en hoger dan de 4,44 miljard euro die analisten hadden vooropgesteld.

Het marktaandeel van de groep met Colruyt, OKay en Spar steeg in de eerste jaarhelft met acht basispunten tot 31,89 procent. Daarmee is de groep uit Halle veruit de grootste speler in ons land. De nummer twee heeft een marktaandeel van zowat 25 procent. Met het marktaandeel van 31,89 procent laat de keten opnieuw het hoogste cijfer ooit optekenen.

“Het marktaandeel stijgt al twaalf kwartalen op rij”, zegt financieel directeur Marc Hofman. De brutowinstmarge daalde van 26,2 naar 25,7 procent. Colruyt verwijst daarvoor naar de toegenomen prijs- en promotiedruk. De groep is bekend voor de laagsteprijsgarantie en verrekent prijsverlagingen en promoties van concurrenten door in de eigen verkoopprijzen.

Colruyt verwacht dat de retailmarkt ook de rest van het jaar competitief blijft.