De werkzaamheden voor de modernisering van de twee bestaande sporen tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek (Ternat) zitten in de laatste rechte lijn. Eind dit jaar moeten beide sporen vernieuwd zijn en beschikt de hoofdlijn Brussel-Denderleeuw (lijn 50A) over vier sporen. Infrabel voert dit weekend grote infrastructuurwerken uit tijdens een marathon van 52 uur.

De werken passen in de stapsgewijze uitbreiding van lijn 50A van twee naar vier sporen als onderdeel van het Gewestelijk ExpresNet. De twee nieuwe sporen van spoorlijn 50C Brussel-Denderleeuw tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek werden in januari 2016 in gebruik genomen. Dat was het sein voor Infrabel om te starten met de volgende fase van de werken: de modernisering van de twee bestaande sporen van lijn 50A over een lengte van vijftien kilometer.

Race

Op het traject werden elf bruggen vernieuwd, waaronder het 522 meter lange Pedeviaduct in Dilbeek. Bij de aanleg werden 600 nieuwe bovenleidingspalen geplaatst. Sinds begin 2017 wordt gewerkt aan de spoorknooppunten van de vertakkingen in Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek. De werken voor de seininrichting zijn al klaar. Vanaf juni volgen de veiligheids- en integratietesten en controleritten met werktreinen.

Vijftig mensen zijn zaterdag en zondag op het terrein actief. TUC RAIL, het studiebureau voor de spoortechnologie van Infrabel, coördineert de werken. “Ondanks de minder gunstige weersomstandigheden zitten de werken op schema. Het wordt een race tegen de klok, maar tegen maandagochtend zullen de werken voltooid zijn”, zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel.

Weekends

Dit jaar zijn nog twee soortgelijke marathonwerkweekends gepland: van 31 maart tot 2 april en op 28 en 29 september. Het treinverkeer van de hoofdlijn Brussel-Denderleeuw wordt telkens in beide richtingen omgeleid via het westelijk ringspoor Brussel-Zuid/Jette (lijn 28) en de spoorlijn Jette-Denderleeuw (lijn 50). Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van vijf tot tien minuten richting Brussel en van vijf minuten richting Gent en de kust.

“De grootschalige vernieuwing is noodzakelijk opdat het treinverkeer op de hoofdlijn tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek vanaf eind dit jaar over vier kwalitatieve sporen kan beschikken. Infrabel investeert in totaal ongeveer 525 miljoen euro.” De lijn Brussel-Denderleeuw is de drukste spoorverbinding van ons land. Dagelijks passeren er ongeveer 275 treinen. Tijdens de spits kan dat oplopen tot 25 treinen per uur.