RADEMAEKERSVoorzitter Walter Kestens van de Bussinesclub Tienen verwelkomde vanochtend Luc Rademakers als gastspreker tijdens het ontbijt van de Bussinesclub. Die had het onder meer over ondernemers in de media.

In november 2011 maakte Luc Rademakers, na een loopbaan van 23  jaar bij Concentra, de overstap naar de openbare omroep. Als algemeen hoofdredacteur is hij eindverantwoordelijk voor de VRT-nieuwsredactie waaronder niet alleen Het Journaal maar ook onder meer Terzake, Panorama, Villa Politica vallen

Rademakers schetste de nood aan nieuws binnen het mediagebruik en vertelde welke rol de VRT nieuwsdienst daarin speelt. Hij vertelde ook waarom het voor media niet gemakkelijk is om een correct beeld op te hangen van ondernemers. “Soms lijkt het wel alsof het beste advies voor ondernemers is om uit de media te blijven”, zegt Rademakers, “als ze in de media gebracht worden, is het toch dikwijls negatief.”

Geregeld wordt economie verward met politiek of komt alleen tot de tegenstelling werkgever-werknemer. “Een aantal populaire ondernemers, denk aan Rik Torfs of Marc Coucke, wordt dan weer frequent opgevoerd, maar dat helpt ook niet meteen om een juiste beeldvorming over de ondernemer in het algemeen te geven”‘, zegt Rademakers. Hij gaf wel toe dat het onder meer aan de media zelf is om het beeld bij te stellen dat mensen van ondernemers hebben.

Bij de leden van de Bussinesclub Tienen wordt al uitgekeken naar het ontbijt van februari, het bestuur is ondertussen al bezig met de voorbereidingen voor het economisch congres dat georganiseerd wordt op 6 maart 2015.