Het bedrijf Vision-Box, leverancier van de e-gates op de luchthaven in Zaventem, wordt in gebreke gesteld door de federale politie. De automatische identiteitscontroles kampen nog geregeld met softwareproblemen waardoor de wachttijden voor de passagiers bij aankomst sterk kunnen oplopen.

Passagiers vanuit landen die niet tot de Schengenzone behoren moeten bij aankomst in Zaventem langer aanschuiven dan gepland voor de paspoortcontrole. Dat komt omdat de automatische controlepoortjes, de zogenaamde e-gates, met softwareproblemen kampen.

Zowel Brussels Airport als de federale politie en Binnenlandse Zaken nuanceren de problemen. “De voorbije twaalf maanden hebben twee miljoen mensen gebruik gemaakt van de e-gates. De gemiddelde wachttijd bedroeg acht minuten. Dertien procent van de passagiers moest langer dan dertien minuten wachten”, zegt Nathalie Van Impe van Brussels Airport. “Als de wachttijden oplopen, zetten we onze airport crew in die passagiers bijstaat. Klanten die hun vlucht dreigen te missen, worden uit de wachtende rij gehaald.”

“De machines vallen meer in panne dan we zouden wensen”, zegt politiewoordvoerder Peter De Waele. “Dan nemen we geen risico’s en worden alle passagiers handmatig gecontroleerd. De tijd van de kinderfouten moet voorbij zijn.”

Binnenlandse Zaken, luchthavenuitbater Brussels Airport en de federale politie zitten aan tafel met Vision-Box. De situatie wordt strikt opgevolgd. In afwachting heeft de federale politie het bedrijf met hoofdzetel in Portugal in gebreke gesteld. Het probleem moet tegen het einde van dit jaar opgelost zijn.