snauwaert

Copycats in de sport, het is van alle tijden. In de jaren zeventig wilde iedereen een tennisracket van Snauwaert. Vitas Gerulaitis was het eerste mannelijke sexsymbool in de tenniswereld. Snauwaert stierf een zachte dood in 1991. Exact 25 jaar later geeft de Leuvense ondernemer Patrick Vanoppen het merk een tweede leven. Niet voor mensen die eens willen proeven van tennis, wel voor gedreven recreanten.

De jaren zeventig blijven voor altijd de hoogdagen van het tennis. De epische gevechten tussen Bjorn Borg, Jimmy Connors, John McEnroe, Vitas Gerulaitis en Ilie Nastase staan gebrand op het netvlies van elke rechtgeaarde sportliefhebber. In dat dezelfde decennium woedde een al even hevige strijd tussen Snauwaert en Donnay, de twee topmerken van rackets.

Snauwaert verkocht in die glorietijd 6.000 rackets per dag. Tot de Chinese concurrentie roet in het eten gooide. Kunststof verving hout en metaal als grondstof voor de productie. Begin jaren negentig was het liedje van Snauwaert uitgezongen.

Patrick VanoppenProjectontwikkelaar Patrick Vanoppen (foto) en een handvol Vlaamse investeerders tekenen nu voor een comeback van het iconische tennismerk. De start is bescheiden maar de ambities groot. De nieuwe eigenaars mikken resoluut op kwaliteit. De producten situeren zich in een duurdere klasse.

Vanoppen,  hoofdaandeelhouder van het herboren Snauwaert, haalde tussen 2008 en 2013 geregeld het nieuws in zijn pogingen om eersteklasseploeg in het voetbal Beerschot in leven te houden. Er kwam veel kritiek op zijn werkwijze en Beerschot werd uiteindelijk begraven.

Zelf verdween de vastgoedmakelaar ook onder de radar. Vanoppen is een geboren Leuvenaar die in 2016 de kaap van de 50 jaar rondt. Het in september vorig jaar opgerichte Snauwaert Europe staat ingeschreven op het Leuvense adres waar de verschillende vastgoedvennootschappen van Vanoppen zijn gehuisvest. De merknaam was al in 2013 verworven van de groep Rucanor.